Incorporarea segmentului A8 din Autostrada Unirii în proiectele europene vine cu o nouă oportunitate de finanțare prin programul SAFE al UE, ce are un buget total de 150 miliarde euro. Recent, autoritățile române au încercat să mută finanțarea segmentelor Iași-Ungheni și Pașcani-Suceava pe acest mecanism, beneficiind și de suport pentru mobilitatea militară.
Segmentul A8 este estimat la 5 miliarde de euro, o parte semnificativă din aplicarea către SAFE, ce ar acoperi 15% din bugetul total. Lucrările trebuie să fie finalizate până la 31 decembrie 2030, având termene de execuție de până la patru ani pentru toate cele cinci loturi ieșene ale A8.
Totuși, contestările asupra criteriilor de evaluare în achizițiile publice, inclusiv cele lansate de Demo Strade Group AG SRL, au condus la amânări, fiind preconizate noi întârzieri pentru înscrierea și evaluarea ofertelor. În paralel, guvernul explorează alocarea resurselor pentru segmentele fără finanțare PNRR, precum Tg.
Mureș-Miercurea Nirajului și Tg. Neamț-Moțca, prin Programul Transport 2021-2027, mutare ce ar putea veni cu noi provocări financiare și politice.